Hoe lang is onze Halve Marathon?

Een halve marathon is een hardloop wedstrijd over 21,0975 meter. Maar hoe weten we nu zeker dat dat bij ons in Nootdorp ook het geval is? Tegenwoordig heeft iedereen een sporthorloge en dus heeft iedereen een mening over de gelopen afstand. Toch zijn die metingen niet heel betrouwbaar. Afhankelijk van het merk, weer, begroeing, bochten, etc komen er onnauwkeurigheden in de gemeten routes terecht. Daarom zijn parcoursen voor officiele wedstrijden opgemeten door de KNAU. Die van ons is dat dat vanwege de grootte van ons wedstrijdveld niet, maar perfectionistisch als wij zijn hebben wij dit wel volgens exact dezelfde methode gedaan. Dit gebeurt dus niet met een GPS of reguliere km teller op een fiets, maar met een zogenaamde Jones Counter. Dit is een teller die met een tandwiel mechanisme is verbonden met het voorwiel. Hierdoor kan deze niet slippen. Deze teller moet voor het meten geijkt worden. Dit doen we aan de hand van een ijkbasis die door een landmeetkundige dienst bij ons in de buurt is uitgezet. Die ijkbasis is 500 meter lang en rijden we minimaal vier keer na. Hierna weten we dus hoeveel teller tikken er in 500 meter gaan en kan de meting beginnen.

Voor de meting rijden we ons parcours na volgens de ideale looplijn. Over het hele parcours kan dat zomaar een paar honderd meter schelen! Onderweg markeren we ook de km punten zodat deze tijdens de wedstrijd op de juiste plek komen te staan. Hoe dichter we bij de finish komen hoe spanneder het wordt. Soms lukt het niet om de lengte precies te krijgen. Wanneer het teveel afwijkt van wat we via afstandmeten of per GPS gepland hadden, dan zullen we terug naar de tekentafel moeten. Maar soms ligt het erg in de buurt. In die gevallen hebben we het geluk dat we rondom de start/finish zo'n 300 meter te kort of 40 meter te veel kunnen corrigeren. Maar liever doen we dat niet en puzzelen we in de omgeving om onze route goed passend te krijgen. Na het meten van het parcours rijden we nogmaal naar de ijkbasis om te controleren of onze appartuur nog steeds dezelfde waardes geeft.